EY Eesti Aasta Ettevõtja konkursi väljakuulutamise puhul korraldatud ümarlaual arutlesid ettevõtjad muuhulgas tuleviku kliendi käitumismustrite üle. Ettevõtja Kaidi Ruusalepa kinnitusel usaldavad inimesed tehnoloogiat aasta-aastalt üha enam. Priit Alamäe märkis, et võrreldes veel 10 aasta taguse ajaga teeb tänane klient ise ära väga põhjaliku kodutöö.
„Kliendid on hakanud tehnoloogiat usaldama, mida seni on kandnud näiteks pangandusasutused. Usaldus liigubki üha enam organisatsioonidelt tehnoloogiale,“ märkis idufirma Funderbeam asutaja ja juht Kaidi Ruusalepp. „Samas on sellise kliendi ootustele vastamine muutunud väga spetsiifiliseks ja detailseks. Võtame näiteks Funderbeami kasutajaliidese, milles mängivad rolli väga väikesed detailid. Näiteks kujunduse värvid – punast ei tohi kasutada, sest see tähendab „ei“. Uues äris peabki arvestama väga väikeste iseärasustega.“
„Võrreldes 10-20 aasta taguse ajaga on toimunud meeletu muutus selles osas, kuidas kliendid üldse ostavad. Varem mindi poodi. Täna, kui klient tahab midagi osta, siis ta on juba ise ära teinud põhjaliku kodutöö internetis. Sisuliselt ta ei lasegi endale müüa,“ sõnas Nortal ASi asutaja ja EY Eesti Aasta Ettevõtja 2011 Priit Alamäe.
Alamäe sõnul käiakse Eestis ka liiga kergekäeliselt ringi sõnaga iduettevõte. “Kümneaastane ettevõte ei ole ju tegelikult enam idufirma. Põhiküsimus on: mis hetkel saab iduettevõttest nurjunud äriideega ettevõte? Mingil hetkel peab idufirmast välja kasvama toimiva ärimudeliga ettevõte. See on eesmärk.”
Mulluse EY Eesti Aasta Ettevõtja Jevgeni Kabanovi sõnul tuleks märgata iduettevõtteid ka väljaspool tehnoloogiavaldkonda ning eeskujuks on need, kelle ärimudel aitab kiiresti kasvada.
“Kui ma uue ettevõttega kohtun, siis ma küsin, et kas teil on müügitulu ja kas teil on kasum? Idufirma on see, kellel ei ole müügitulu,” märkis Kabanov. “Vahe seisneb selles, kas ettevõte on suutnud oma äri eskaleerida või mitte. See ei ole alati seotud tehnoloogiaga. Näiteks kohvikukett Starbucks on suutnud hästi eskaleerida, kuid tehnoloogiat neil eriti ei ole. Põhiküsimus on, kui palju sa suudad oma äri duubeldada.”
“Meie ärimudel on tegelikult vana panganduse esindaja,” rääkis Inbank ASi juht Priit Põldoja. “Me anname laenu ja võtame hoiuseid. Me oleme otsinud ärimudelit, mida on võimalik lihtsalt üle riigipiiride viia, mis traditsioonilistel pankadel ei ole eriti õnnestunud. Uue majanduse parim võimalus on võtta vana asi, ning leida viis, kuidas seda lihtsalt paljude klientide ja turgudeni viia.”
EY Aasta Ettevõtjate ümarlaual „Uued ärimudelid. Uued tehnoloogiad. Kuidas neist maksimaalselt kasu lõigata?“ debateerisid peaminister Taavi Rõivas, ettevõtjad Ilkka Paananen (Supercell), Jevgeni Kabanov (ZeroTurnaround), Priit Alamäe (AS Nortal), Kaidi Ruusalepp (Funderbeam), Priit Põldoja (Inbank AS) ning Sten Tamkivi (Teleport).
- EY Eesti Aasta Ettevõtja ümarlaual Foto: Tiit Mõtus
Seotud lood
Järgmise kümnendi Eesti majanduse võiduvalem on teadmisi, teenuseid ja tehnoloogiat kõrge marginaaliga eksportivad ettevõtted, leiab ettevõtte MOVE Guides asepresident Sten Tamkivi.
2010. aastal lõi Ilkka Paananen koos viie kaaslasega mobiilimänge loova ettevõtte Supercell. Helsingis paarikümneruutmeetrisest kontoritoast alguse saanud firma väärtuseks pakutakse praegu 10 miljardit eurot. Päevane kasum ulatub 2 miljonini. Oma teekonnast tippu käis Paananen täna toimunud Ernst & Youngi aasta ettevõtja ümarlaual rääkimas.
Idufirmade börsi loonud Eesti idu Funderbeam teatas 18.novembrill, et nende platvormi vahendusel hakkab raha korjama Euroopa suurim ärikiirendi Startup Wise Guys.
EY Eesti Aasta Ettevõtja konkursi väljakuulutamise puhul korraldatud ümarlaual ütles maailma mobiilimängude arendajate tippu kuuluva Supercelli juht Ilkka Paananen, et soomlased on eestlaste peale isegi natuke kadedad – eelkõige seetõttu, kui kiiresti meil otsuseid vastu võetakse ja kui innovaatilised me oleme. Ta ei imestaks, kui järgmine miljardiline start-up äri sünniks just Eestis 5-10 aasta pärast.
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.