Inimesed ja ettevõtted kaotavad Euroopa Liidus suurpankade ning valuutavahetusteenuse pakkujate vahetuskursside tõttu aastas üle 12 miljardi euro, selgus Transferwise´i tellitud uuringust.
- TransferWise´i juht ja kaasasutaja Kristo Käärmann. Foto: Eiko Kink
Uuringust, mille viis läbi Consumer Intelligence, ilmnes, et ainuüksi ühe aastaga kulutavad ELi tarbijad ja ettevõtted rahvusvaheliste pankade teenustasudele 24,91 miljardit eurot, millest 18,85 miljardit on peidetud ebasoodsatesse vahetuskurssidesse. Hoolimata ühisraha kasutamisest mõjutab see kõige valusamalt eurotsooni, kus kaotatud summad ulatuvad 12,17 miljardi euroni.
TransferWise´i tegevjuhi ja kaasasutaja Kristo Käärmanni sõnul on eurooplastel õigus teada, kui palju nad ühe või teise asja eest maksavad.
"Peame pangandussektori läbipaistvuse puudumisele lõpu tegema ja jätkame võitlust seni, kuni peidetud teenustasudest on saanud minevik. Maailmapank nõustub samuti sellega, et kõige olulisem rahaülekannete kõrgeid hindu põhjustav tegur on turu läbipaistvuse puudumine," kinnitas ta.
Pangad ja teised teenusepakkujad räägivad tihtipeale oma teenusest sõnadega "tasuta", "0% vahendustasu" või "ilma teenustasuta", jättes mulje, nagu oleks nende teenus tasuta või sisalduks kõik tasud väikeses nähtavas teenustasus. Samas ei kasuta enamik valuutavahetusteenuse pakkujaid valuutavahetuseks turu keskmist vahetuskurssi. Selle asemel määravad nad vahetuskursi ise. See tähendab, et tarbijale tundub, nagu oleks tegu hea tehinguga, kuigi tegelikkuses maksab ta tunduvalt rohkem.
Suur osa kuludest jääb Euroopas puhkajate kanda: nad maksavad enda teadmata 7,04 miljardit eurot peidetud teenustasusid, võttes välisriigis raha välja, makstes kaardiga teises valuutas või vahetades enne puhkusereisi valuutavahetuspunktis raha. Kui lisada sellele pankade ja teiste teenusepakkujate nähtavad teenustasud, maksavad tarbijad puhkusereisiks vajaliku raha eest kokku 7,88 miljardit. See tähendab, et peaaegu 90% kogukulust on peidetud.
Sel suvel plaanib puhkusereisi 64% eurooplasist ja paraku on puhkajad määratud raha kaotama. Eurotsooni turistid saavad kõige rohkem kahju, kaotades igal aastal puhkusereisil peidetud teenustasude tõttu 110 eurot inimese kohta.
Finantstehnoloogiaettevõttel TranfserWise on praeguseks rohkem kui kolm miljonit klienti, kes liigutavad igakuiselt platvormi abiga rohkem kui kaks miljardit eurot, säästes iga päev üle kahe miljoni euro.
Taavet Hinrikuse ja Kristo Käärmanni 2011. aastal loodud ettevõte on tänaseks investeeringutena kaasatud 397 miljonit dollarit. Investorite seas on IVP, Old Mutual, Andresseen Horowitz, Valar Ventures, PayPali kaasasutaja Max Levchin ja Richard Branson.
Seotud lood
Kujuta ette, et sinu ettevõte on nagu maja, mis peab vastu vihmale, tormile ja ajahambale. Selle tugevus sõltub vundamendist, kandvatest seintest ja katusest. Kui mõni neist pole paigas, võib maja muutuda ebastabiilseks.