Uber otsustas oma finantstulemused esmakordselt avalikustada, kirjutab Bloomberg.
Taksoteenust pakkuv
Uber Technologies ei pea oma finantstulemusi avalikult teatama. Erakätes olev ettevõte on otsustanud sellest luksusest aga seekord loobuda. Ettevõte teatas, et nende käibekasv ületab kaotusi – sellega loodetakse investoritele selgeks teha, et nende äri väljavaade on hea ning skandaalid pikaajalist pilti ei sega.
Tellimuste maht kahekordistus
Uber suutis 2016. aastal oma tellimuste mahtu suurendada kaks korda 20 miljardi dollarini, selgub Uberi poolt Bloombergile saadetud andmetest. Puhaskäive ulatus 6,5 miljardi dollarini. Kohandatud puhaskahjum oli aga 2,8 miljardit dollarit. Sinna sisse ei ole arvestatud Hiina äri, mille Uber eelmisel suvel maha müüs.
Esimese kvartali numbreid Uber siiski avaldada ei tahtnud. Ettevõtte sõnul vastasid need ootustele, aga investoritele pole veel numbreid teada antud. Uberi juhtkonnal on hea meel, et käibekasv ületas eelmisel aastal kahjumit ning ettevõttel läheb vaatamata skandaalidele hästi ka tänavu.
„Meil on hea meel, et äri on täie tervise juures ning kasvab. See annab meile ruumi teha muutusi, mida on vaja teha eelkõige juhtimises ja aruandluses, kultuuris ning organisatsioonis. Samuti suhetes sõitjatega,“ ütles Uberi USA üksuse juht Rachel Holt.
Viimastel kuudel on Uberist lahkunud mitmed tippjuhid ning Uber käivitas seksuaalse ahistamise süüdistuste tõttu siseuurimise. Lisaks sellele on mitmed töötajad väitnud, et ettevõtte sisekliima on mürgine.
Viimases kvartalis kasv kiirenes
Uberi äri on väga suur ja paisub järjest suuremaks. 2016. aasta viimase kolme kuuga kasvas tellimuste hulk 28 protsenti (eelmise kvartaliga võrreldes) 6,9 miljardi dollarini. Samas kvartalis oli ettevõtte käive 2,9 miljardit dollarit, mis on 74 protsenti enam kui kolmandas kvartalis. Kaotused suurenesid sama perioodi jooksul 6,1 protsenti 991 miljoni dollarini.
Kui võrrelda müügikasvu kahjumitega, siis polegi pilt nii tume. Sellegipoolest kaotab Uber suuri summasid, ütles Columbia ülikooli ärinduse professor Evan Rawley. „See on väga suur raha, mida ühe kvartaliga ära põletada,“ ütles ta.
Uber ütles, et nad kasutavad üldiselt üldtunnustatud raamatupidamise põhimõtteid (GAAP). Käibes kajastub vaid see, mida Uber sõitjatelt tasudena võtab, välja arvatud UberPool teenus, kus kogusumma arvestatakse käibena. Kahjumisse ei ole arvestatud töötajatele mõeldud aktsiapakke, teatud kinnisvarainvesteeringuid, autode oste ja mitmeid teisi kulutusi.
Põletatud on juba 8 miljardit dollarit
Investorite hinnangul on Uberi väärtus 69 miljardit dollarit. Ettevõte tegutseb juba 75 riigis. Hiinas kulutas Uber konkurentsis püsimiseks suuri summasid – eelmisel aastal teeniti riigis 1miljardi dollari suurune kahjum. See tähendab, et globaalselt kaotas Uber kokku 3,8 miljardit dollarit. Augustis otsustati Hiina äri maha müüa. Tehingu käigus sai Uber ka 18protsendilise osaluse Hiina ettevõttes Didi Chuxing, mis tegeleb samuti taksoteenustega. Osaluse väärtus kajastati ka finantstulemustes. Uber teatas, et Hiina äri müügiga, maksude ja teiste faktoritega arvestades kaotasid nad aastaga 1,2 miljardit dollarit.
Ettevõte asutati 2009. aastal ja alates sellest on kogukahjum juba 8 miljardit dollarit. Ettevõte teatas, et neil on vaba raha 7 miljardit dollarit ning võimalik krediit 2,3 miljardit.
Lyft Inc, mis on USAs Uberi suurim konkurent, ei avalikusta oma finantstulemusi. Raske on Uberi äri mõne avaliku ettevõttega võrrelda. Uberile meeldib ennast võrrelda Amazoniga, aga isegi tehnoloogiamulli tipus kaotas Amazon vähem kui 2 miljardit dollarit. Sellest suuremat summat pola nad kunagi kaotanud.
„Uber on ainulaadne ettevõte, nii heas kui ka halvas mõttes. See saab olema esimene näide taolisest ettevõttest,“ ütles New Yorgi ülikooli rahandusprofessor Aswath Damodaran. „See on rahapõletamismasin.“
Autor: Mait Kraun, Äripäeva ajakirjanik
Seotud lood
Mõni nädal tagasi oli Taxify kimpus Londoni transpordiametiga tegevusloa tõttu. 22. septembril teatas amet, et ka Eesti idu suurim konkurent Uber võib suu uuest litsentsist puhtaks pühkida.
Uberi asutaja Travis Kalanick astus täna ettevõtte tegevjuhi ametist tagasi. Põhjuseks eelkõige aktsionäride surve, vahendab CNBC.
Riigikogu kiitis 14. juuni istungil 86 poolthäältega heaks platvormipõhist taksovedu reguleeriva seaduse. Seadus sätestab eraldi taksoveo liigina infoühiskonna teenuse vahendusel osutatava sõitjateveo, mille puhul nii tellimine kui hinna arvestamine toimub läbi IT-platvormi.
Euroopa Liidu kõrgeima kohtuinstantsi kohtujuristi hinnangul ei ole Uber pelgalt äpp ehk vahendaja, vaid taksoteenus, mida tuleb reguleerida kui transpordifirmat.
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.