Üheks meie aja suuremaks mõtlejaks peetud menukirjanik Malcolm Gladwell tõi Nordic Business Forumil välja innovaatori kolm olulist joont.
Esiteks peab uuendaja olema avatud, nägema midagi, mida teised ei näe, ja see on juba iseenesest saavutus. Kuid sellest ei piisa veel kaugeltki.
Teine oluline joon on Gladwelli sõnul pakilisuse tunnetus – teadmine, et midagi tuleb teha siin ja praegu. Just see iseloomustas Steve Jobsi, kes võttis häid ideid üle pigem teistelt, kuid asus jalamaid tegutsema. “Seda on raske teha,” sõnas Gladwell. “Sa pead ütlema oma töötajatele, et nad teevad praegu vale asja, ja oma firma U-pöördele sundima.”
Ja kolmas tingimus on: et midagi muuta, peab olema ebameeldiv. Iga uuendaja peab vastu astuma kriitikutele. “Et midagi revolutsioonilist ellu viia, peab võtma ka sotsiaalse riski,” rõhutas Gladwell. “Ebameeldivus, hoolimatus teiste arvamuse suhtes on ettevõtjatele absoluutselt vältimatu omadus, ja see on väga väga raske.”
Ikea näide
Gladwell tõi näiteks Ikea asutaja Ingvar Kampradi, keda algusaastatel ähvardas pankrot, sest teised mööblitootjad boikoteerisid teda hindade pärast. “Ja mida teeb Kamprad? Ta läheb Poola, kus on tooraine ja odav tööjõud. On aasta 1961, külma sõja kõrgpunkt. Poolas maailmatasemel tootmisüksuse asutamine on hullumeelselt keeruline. Kampradi peetakse reeturiks. Kas see häirib teda? Ei!”
Veel ühe takistusena uuenduste teel tõi Malcolm Gladwell välja liiga palju raha. Liigsed ressursid takistavad tema sõnul uuendusmeelsust, sest ettevõtted muutuvad mugavaks.
Liiga palju raha
“Kümnest suurimate teadus- ja arenduskuludega firmast maailmas viis on ravimifirmad, mis on kõik kehvas seisus. Ainuke viis, kuidas nad suudavad tänapäeval uusi ravimeid turule tuua, on teisi firmasid üles ostes,” märkis Gladwell. Ka Microsoft, Panasonic ja Nokia kulutavad nii palju, et on kaotanud loovuse. “Uuringud näitavad näiteks sedagi, et mida rohkem vanemad lastele raha annavad, seda väiksem on nende ülikooli lõpetamise tõenäosus. Piirangud on head!”
Gladwellilt on lähiajal ilmumas uus raamat “David and Goliath” (“Taavet ja Koljat”), mis räägib ebakonventsionaalsuse jõust. Tema teosed “Silmapilk” ja “Läbimurdepunkt” on ka eesti keelde tõlgitud.
Autor: Aivar Hundimägi, Kertu Ruus
Seotud lood
Kujuta ette, et sinu ettevõte on nagu maja, mis peab vastu vihmale, tormile ja ajahambale. Selle tugevus sõltub vundamendist, kandvatest seintest ja katusest. Kui mõni neist pole paigas, võib maja muutuda ebastabiilseks.