Riigikogu majanduskomisjon saatis 12. detsembril kokkuleppevedusid reguleeriva eelnõu fraktsioonidele tutvumiseks ning ootab nende tagasisidet ja ettepanekuid tuleva aasta 23. jaanuariks. Eelnõuga reguleeritakse füüsilise ja juriidilise isiku kokkuleppeveo korraldust ning leevendatakse taksoveo nõudeid.
Majanduskomisjoni esimehe Aivar Koka sõnul on kokkuleppevedu üks ühistranspordi alaliik, mille põhiline erinevus taksoveost seisneb selles, et kokkuleppevedu saab tellida ainult elektroonse platvormi kaudu ja tasuda vaid elektroonse maksega. „Eelnõu väljatöötamisel on arvestatud, et kokkuleppevedajatel oleks oma seaduslik raamistik ning samas taksojuhtidele ei esitataks liialt rangeid nõudeid. Seejuures tuleb tagada sõitjate ohutus ja turvalisus,“ ütles Kokk ning lisas, et pärast fraktsioonidelt laekunud ettepanekuid arutatakse need huvigruppidega läbi ning püütakse leida konsensuslikud kokkulepped.
Eelnõu kohaselt saab sõitja platvormi kaudu enne sõidu alustamist teavet sõidu hinna ja vedaja teenusele antud hinnangute kohta. Pärast sõitu on võimalik platvormile anda tagasisidet. Kokkuleppeveo teostaja autole ei paigaldata plafooni ega sõidu hinna kalkuleerimise seadmeid nagu taksodele. Nende erinevuste tõttu ei tohi kokkuleppeveo teostaja kasutada ühistranspordiradu ja taksopeatusi.
Eelnõu järgi on kokkuleppeveo teostajal kohustus esitada enne tegevuse alustamist majandustegevuseteade majandustegevuse registrile.
Kokkuleppeveo teostajale on eelnõus sätestatud nõuded – ta peab vastama hea maine nõudele, omama kehtivat B-kategooria juhiluba ning olema vedamiseks kasutatava sõiduauto omanik või vastutav kasutaja.
„Eelnõu algatajad soovisid reguleerida kokkuleppevedu võimalikult lihtsalt ja arusaadavalt. Kui nõudeid liialt karmistada, siis see seab ohtu uue majanduse arengu Eestis,“ ütles majanduskomisjoni liige ja eelnõu üks algatajatest Deniss Boroditš.
Taksojuhtidele lihtsustatakse teenindajakaardi taotlemist ja leevendatakse ametikoolituse nõudeid. Eelnõu kohaselt väheneb taksojuhi ametikoolituse maht, kaotatakse selle füüsiline kutsetunnistus ning muudetakse ametikoolituse läbimise tõendamine registripõhiseks. Seoses sellega kaotatakse kutsetunnistuse väljastamise riigilõiv.
Eelnõuga on kavas anda taksojuhtidele õigus kasutada teenuse hinnastamisel nelja erinevat ajaperioodi ööpäeva jooksul.
26 Riigikogu liikme algatatud
ühistranspordiseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu (
188 SE) näeb ette, et kokkuleppeveo teostaja teatamiskohustus hakkab kehtima alates tuleva aasta 1. septembrist ning teenuse eest tasumine elektroonse maksena rakendub 2018. aasta alguses.
Seotud lood
Mobiilirakendus Paytailor võimaldab Välk taksodes sõidu eest tasuda nüüd ka mobiiliga, tasu sõidu eest võetakse maha kliendi pangakaardilt. Eesti idufirma loodud rakendus on tavakasutajatele mobiilse rahakoti eest ning kaupmeestele mobiilimaksete teostamise platvormiks.
Kokkuleppevedusid vahendav Uber vähendas 1. juulist teenuste hindu. Keskmine sõidu maksumus väheneb seeläbi 25%. Hinnalangetusega saab Uberist linna odavaimat autotransport, millega soovitakse seeläbi vähendada autostumist Tallinnas.
Eestimaine takso ja sõidujagamise mobiilirakendus Taxify avas äsja oma teenuse järgmises 3 linnas: Budapestis, Bukarestis ja Nairobis. 2013. aastal asutatud ettevõtte teenus töötab nüüd 20 linnas ja septembris lisandub veel 4 uut linna. Ettevõtte 2015. a. müügitulu majandusaasta aruande põhjal on ligi 700 000 eurot ja kahjumi sealjuures ligi 800 000 eurot.
29. juunil sõlmis Läti majandusministeerium kokkuleppevedusid vahendavate platvormide Uberi ja Taxifyga koostöömemorandumi, milles osapooled leppisid kokku koostöös jagamismajanduse edendamisel.
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi: võisteldakse tööjõuturul ja IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgus Äripäeva raadio saates.