Grupp Riigikogu liikmeid arutas Eesti Jagamismajanduse Liidu esindajatega ühistranspordiseaduse muudatusi, millega soovitakse seadustada kokkuleppevedusid ja sõidujagamist ning täpsustada jagamismajanduse põhimõtteid.
Majanduskomisjoni esimehe Toomas Kivimägi sõnul ei saa jagamismajandust jõuga ära keelata. „See on eksisteerinud juba aastakümneid ühel või teisel viisil, ent viimastel aastatel tänu infotehnoloogia tormilisele arengule on kommertsialiseerunud,“ ütles Kivimägi. „Uued ärimudelid eeldavad õiguslikult paindlikumaid või lausa uusi platvorme. Nende surumine olemasolevate ettevõtlusvormide ja –tavade raamesse tähendaks nende kasvu jõulist administratiivset piiramist, millest kaotavad kõik - kliendid, ettevõtjad, riik.”
Kohtumisel Eesti Jagamismajanduse Liidu esindajatega kutsus Kivimägi üles hoidma jätkuvalt konstruktiivset joont erinevate osapoolte vahel, mis on üks oluline eeldus õiglase lahenduse leidmisel.
Miks võeti aeg maha?
Eelnõu üks algatajaid, majanduskomisjoni liige Kalle Palling rõhutas kohtumisel, et tegemist on pretsedendi loomisega kogu Euroopas ning seetõttu tuleb anda osapooltele ja ministeeriumile aega seisukohtade kujundamiseks ja selgitamiseks. „Muuhulgas pidasime tähtsaks ka taksojuhtidega tasakaalukoha leidmist. Just seetõttu on kummaline, et taksojuhid, kasutades ära teatud õiguslikku vaakumit, on pöördunud politsei poole survestamaks tulevikuärimudelite keelustamist.“
Pallingu sõnul oli üks aja mahavõtmise põhjuseid see, et Euroopa Komisjon avaldas 2. juunil koostöömajanduse teatise, mis andis juhised valdkonna reguleerimiseks Euroopa Liidus. „On positiivne, et Eestit on toodud selles teatises esile kui head näidet, kus on otsustanud luua uutele majandusvormidele keskkonda, selmet seda pimesi keelama asuda,“ ütles Palling.
26 Riigikogu liikme algatatud ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (
188 SE) on läbinud Riigikogus esimese lugemise ning menetlus jätkub sügisistungjärgul. Toomas Kivimägi kinnitas kohtumisel, et eelnõu menetlemine on majanduskomisjoni suvise ja varasügise töökava üks prioriteete. Tema hinnangul võiks eelnõu ideaalis jõuda lõpphääletuseni sügisistungjärgu esimeses pooles.
Seotud lood
Eesti Jagamismajanduse Seltsi liikmed avaldavad täna Riigikogu ees ühiselt mõtlevate ettevõtjate kogunemisega jagamismajandusele toetust. Samal päeval on Riigikogus esimesel lugemisel seaduseelnõu, mis reguleerib Eestis sõidujagamise.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tellitud ning Technopolis Group Eesti OÜ ja Ernst & Young Baltic ASi poolt läbi viidud uuringust selgub, et kolme Eesti suurima jagamismajanduse sektori käive oli 2016. aastal 40,3 miljonit eurot.
Eile kohtusid Šveitsis Davosi majandusfoorumil digitaalse ühisturu eest vastutav Euroopa Komisjoni asepresident Andrus Ansip ning taksosõiduplatvormi Uber asutaja ja juht Travis Kalanick.
Eesti soodustab jagamismajanduse võimaluste suuremat kasutamist, ütles majandus- ja taristuminister Kristen Michal Amsterdamis ELi konkurentsivõime nõukogul, kus teda saatis ka Uber Eesti juht Enn Metsar.
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.