Nokia, Motorola, Samsungi ja teiste
suurfirmade paremate mobiilide kopeerimine on Hiinas viimastel aastatel
plahvatuslikult levinud, nüüd suudavad originaalide tootjaile rasket peavalu
teha erinevalt varasemast juba alla kümne töötajaga väikefirmad.
„Aga see on niisama hea,“ kinnitas Shenzheni linna elektroonikapoe müüja oma kaupa näidates. See oli HiPhone, mitte Apple iPhone, kuigi viimasega äravahetamiseni sarnane, kirjutas täna New York Times.
Kõrvuti otsese piraatlusega, kus on oma tootele pandud võltsitud mainekas kaubamärk, leidub ka odavamaid telefone, mis sisult ja vormilt samad, kuid turul suvalise, võib-olla originaalsega sarnase nime all.
„Viis aastat tagasi võltstelefone veel ei olnud,“ rääkis mobiiliosade müügimees Xiong Ting, „selleks oli vaja disainibürood, tarkvara ja materiaalosa väljatöötajaid. Nüüd saab viie mehe firma sellega hakkama. 100 miili ümbruses siit leiad sa tarnijad kõigele vajalikule.“ Odavamaid mudeleid lasevad kohalikud tegijad välja umbes 20 dollarilise omahinnaga.
Ajalehe kalkulatsiooni järgi läheb „iPhone`i“ tegemine maksma 40 dollarit. Shanzhai (hiina k. musta turu) harilik jaehind on 100-150 dollarit. Shanzhai-mobiilid on mõne aasta jooksul hõivanud üle 20% Hiina turust, mis uuringufirma Gartner andmeil on maailma suurim. Illegaalne eksport viib neid ka Venemaale, Indiasse, Lähis-Itta ning Euroopasse ja USAsse.
Võltskäekotte ja odavaid piraat-DVD-sid on Hiinas tehtud aastaid, nüüd hõivavad tehnoloogiliselt edenenud võltsijad turuosa mobiiltelefonide maailma suurtootjatelt. „Shanzai mobiiliturg laieneb hullumeelselt,“ ütles tehnoloogiatrende jälgiva IDC vanemanalüütik Wang Jiping, „nad kopeerivad Apple`it, Nokiat, mida iganes ning reageerivad paindlikult turu soovidele.“
Üleilmsete brändide omanikud, alarmeerituna võltsingute ja suvalise nime all müüdavate koopiate hulga kiirest kasvust, avaldavad Pekingile survet nende vohamise lõpetamiseks ning hoiatavad tarbijaid võimalikest ohtudest tervisele. Sellisteks ohtudeks võivad olla odavad akud, millel on tõenäosus plahvatada.
Ka Hiina enda ametlikud mobiilitootjad kaotavad põrandaalustele ettevõtetele turgu, sest nood hoiavad kokku maksude ja lõivude ning toodete turvakontrolli pealt. Mobiilitootja Konka müügidirektor Chen Zhao tõi näiteks 17% käibemaksu, mida nemad maksavad, põrandaalused konkurendid aga mitte.
Hiina pole mobiilide võltsimise vastu seni suurt midagi ette võtnud. Shanzhai-telefone reklaamitakse õhtuste telesaadete vahel lausetega nagu “vaid viiendik hinnast, aga samad funktsioonid ja välimus“ või „Osta Shanzhai näitamaks armastust meie maa vastu!“
„Nägin internetis iPhone`i pilte, see oli nii cool. Aga see maksab üle 500 dollari – liiga kallis. Nii otsustasin osta shanzhai iPhone`i, see nägi välja täpselt nagu iPhone,“ rääkis 30 aastane kontoritöötaja Chongqingi linnast.
Mõned eksperdid on märkinud, et shanzhai-fenomen on väga loov ja innovatiivne. Võltsijad on telefonidele lisanud suuremaid ekraane, teise SIM-kaardi pesa, koguni mobiilikaamerale teleskoopobjektiivi.
Kogu see tööstus startis alles 2005.aastal, kui Taiwani firma Mediatek lahendused aitasid tunduvalt alandada mobiiltelefonide tootmise kulusid ja keerukust. Tuult tiibadesse sai must tööstus 2007.aastal, kui kaotati riikliku litsentsi nõue mobiilide tootmiseks. Turustrateegia oli lihtne: varasta.
Väikefirmad ostsid Mediateki tarkvaraga kiibi, soetasid ülejäänud komponendid ja lasid mõnel tehasel telefone kokku panna. Kasutati loata originaalkaubamärke või tegid need läbi veidraid muundumisi: turule tulid Nckia ja Sumsung.
Ühe shanzhai-firma omaniku sõnul on tavaline, et ametlikke telefone valmistav tehas teeb ka öövahetuse, mille toodang seaduslik pole: „Tellimusest ei ütle keegi ära, kui see on vähemalt 5000 mobiili.“
Analüütikute sõnul sunnib musta turu konkurents globaalseid brände ka hindu langetama. „Meie telefon on iPhone`ist isegi parem. Meie eesmärk on luua telefon, mille üle hiinlased uhkust tunneks,“ rääkis liba-Apple`i telefone tootva Meizu müügimees Liu Zeyu.
Autor: ituudised.ee - Äripäeva IKT uudiste teemaveeb
Seotud lood
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.