Kiiresti muutuvas ja ebakindlas maailmas äriedu planeerimiseks ei piisa ainult uuendustega kursis olemisest, oluline on omandada tööriistu, mis aitavad äri ümber mõtestada ja loovalt kujundada, rääkis rahvusvahelise kogemusega strateegia, innovatsiooni ja muudatuste juhtimise asjatundja Marko Rillo.
- Rahvusvahelise kogemusega strateegia, innovatsiooni ja muudatuste juhtimise asjatundja Marko Rillo. Foto: Urmas Kamdron
Tulevikutrendide käsitlemisel hakati volatiilsest, ebakindlast, komplekssest ja ebamäärasest (VUCA - volatility, uncertainty, complexity and ambiguity) maailmast Rillo sõnul rääkima juba 30 aastat tagasi ja nüüd on see ärindusse jõudnud.
„See tähendab, et me näeme, et mingid protsessid on toimumas, aga mis täpsemalt on toimumas, seda me tänasel hetkel veel ei tea,“ tõdes Rillo. Kuidas siis edukalt toime tulla? Lahenduseks pakkus ta, et sellises maailmas äri edukaks juhtimiseks võiks kasutada professor Sattar Bawany nõuandeid:
• Ole avatud – jälgi trende, katseta, mängi ja proovi!
• Ole energiline – pikk siht paika, kirglik ja optimistlik suhtumine!
• Ole väle – kohane ja tee plaanid ringi!
• Loo partnerlussuhteid – otsi liitlasi!
Maailma muutvatest megatrendidest rääkides rõhutas Rillo, et nende vastu võib võidelda, aga ei ole mõtet. Ühte megatrendi teiste seas esile tuues nimetas ta tehnoloogia võidukäiku ja selle nutikat kasutamist. Selle kohta tõi ta näite, kuidas IBM sõnastas mõned ajad tagasi neli digitaliseerimise reeglit:
1. Kõik, mida saab digitaliseerida, see digitaliseeritakse.
2. Juhul kui sina ei digitaliseeri, siis digitaliseeritakse sind.
3. Digitaliseeritud info hind langeb peatselt nulli (lähedale).
4. Raha saab teenida ärimudelitelt, mis ei keskendu mitte digitaliseerimisele, vaid odava või tasuta info nutikalt kasutamisele.
Turismisektoris on Rillo sõnul näiteks mitmed platvormfirmad, mis on mingi valdkonna ära digitaliseerinud ja võtnud äri ära nendelt firmadelt, kes seni on võimu enda käes hoidnud, näiteks Booking.com ja Airbnb. „Need on näited, kus kliendid saavad enda kätte võimu ja platvormid on need tööriistad, mille abil seda tehakse. Asjad on tehtud digitaalseks ja need, kes on teinud digitaalseks, siis nemad ei võida sellelt midagi muud, kui et nende jaoks asjad tehtud lihtsamaks,“ lausus Rillo. Paljudes valdkondades küsitakse tema hinnangul seetõttu õigustusega, et millal sinu valdkonnas toimub digitaliseerimine.
„Kui veel paari aasta eest leidus Eestiski skeptikuid, kes ei uskunud isegi iseteeninduskassade toimimisse, siis tänaseks on saanud sellest jaekaubanduse uus reaalsus,“ tõdes Rillo.
Marko Rillo rääkis megatrendidest klienditeeninduses oktoobris toimunud seminaril „Masinõpe ja automatiseerimine klienditeeninduses“.
TULE OSALEMA!
TULE OSALEMA Marko Rillo koolitusel
Koolituse eesmärk on anda ülevaade, kuidas tehnoloogia areng võiks ettevõtet pikemas perspektiivis muuta, kuhu poole võiks ettevõte areneda.
Koolituse tulemusena saavad osalejad
• infot kõige olulisemate trendide ja arengute kohta tehnoloogia valdkonnas;
• tööriistad uuenduste mõtestamiseks ja loovaks ümberkujundamiseks oma organisatsioonis;
• praktiliselt kasutatavaid näpunäiteid, kanaleid ja tööriistu, kuidas ennast ise trendidega kursis hoida.
Tutvu 16. aprillil toimuva Äripäeva Akadeemia koolituse programmiga ja pane end kohe kirja
SIIN!
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi: võisteldakse tööjõuturul ja IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgus Äripäeva raadio saates.