Jaanuari alguses ületati kauaoodatud teetähis: tänaseks on Eesti ühe suurima e-andmevahetuse (EDI) operaatori Telema kliendid loonud omavahel juba 100 000 e-andmevahetuse (EDI) ühendust. Kaupluste ja nende tarnijate vahel olevad EDI ühendused kindlustavad kaupade kiire ja efektiivse liikumise, kuna tellimused, saatelehed ja arved liiguvad elektrooniliselt, teatas Telema.
- Hele Hammer Foto: Raul Mee
"EDI ühendus on turvaline kanal, kus kaubadokumendid liiguvad tarnija tarkvarast ostja omasse ja vastupidi ilma inimese sekkumiseta. Sellega säästavad Telema kliendid aega ja tagavad selle, et õiged kaubad on õiges kohas õigel ajal,” selgitas Telema juht Hele Hammer. Eelmisel aastal liikus Telema võrgustiku kaudu ligi 15 miljonit dokumenti.
EDI ühenduste arv on suurim toidu- ja esmatarbekaubanduses, kus infovahetus tarnija ja jaemüüja vahel on eriti tihe. “Kuna näiteks piimatooted ei säili kuigi kaua, tuleb neid tihti tellida ja tarnida. Vastupidiselt telliskividele, mida võib tellida ka korra kuus või isegi kvartalis,” selgitas Hammer. “Tänaseks on EDI kasutamine toidu- ja esmatarbekaubanduse sektoris reegliks, kuid ka teised sektorid on EDI eeliseid üha enam avastamas.” Telema EDI klientide hulka kuuluvad jaeketid nagu Prisma, Rimi, ja Selver; ning tarnijad nagu Tere, Coca-Cola ja Rigas Piensaimnieks.
Hammeri sõnul on nii suur EDI ühenduste arv mitte ainult Baltikumi, vaid kogu Euroopa mõistes märkimisväärne. “Euroopas on üle 500 EDI operaatori, kuid Telema paistab silma just oma tiheda kliendivõrgustiku ja suure hulga EDI ühenduste poolest,” märkis Hammer.
Mis on e-andmevahetus ehk EDI?
E-andmevahetus (ingl. Electronic Data Interchange e. EDI) on äripartnerite vaheliste dokumentide edastus masintöödeldaval kujul. Baltikumis on EDI laialt levinud kaubandussektoris tarnijate ja jaemüüjate vahelise infovahetuse automatiseerimisel. EDI ühenduste kaudu liiguvad detailsed kaubaarved, aga ka teised dokumenditüübid - näiteks tellimused, saatelehed, tarnekorraldused ja vastuvõtukinnitused.
Telema on juhtiv e-andmevahetuse (EDI) operaator Baltikumis ning tegutseb juba aastast 2000. Telema edastab kaubandus- ja kuludokumente (tellimused, arved, saatelehed jt) ja töötleb neid vastavalt ärireeglitele. Telema süsteemis on enam kui 4000 poodi ning üle 1000 tarnija. Aastas liigub Telema võrgus enam kui 15 miljonit dokumenti, millest 40% on e-arved. Lõviosa Telema klientidest on Baltikumis, kuid kokku on kliente 22s riigis. Telemal on 31 töötajat ning kontorid Tallinnas, Riias ja Vilniuses.
Seotud lood
Balti riikide ühe juhtiva e-arvete operaatori Telema kliendiportfelli lisandus globaalse haardega tapeeditootja Grandeco, kellest sai Telema esimene klient Belgias.
Riigi loodud raamatupidamistarkvara e-arveldaja pakub alates jaanuari lõpust keskset e-arve operaatori teenust, eesmärgiga hoogustada e-arvete kasutuselevõttu Eestis.
E-arvete operaatorid Telema ja Fitek sõlmisid Lätis rändluslepingu, mis ühendab nende Läti kliendid ühisesse arveldusvõrgustikku. Kui enne said omavahel e-arveid vahetada vaid ettevõtted, kes kasutasid sama operaatorit, siis värske rändluslepe eemaldab selle takistuse. Sarnane koostöö toimib Telema ja Fiteki vahel Eestis juba ligi neli aastat.
Kui kohustuslik e-arvetele üleminek on tekitanud mitmes sektoris vastakaid tundeid, siis kaubandus ja logistika kasutavad e-dokumente vabatahtlikult, ilma igasuguse seadusandliku sunduseta. Tuhandete paberdokumentide asendamine e-dokumentidega, käsitsi andmesisestuse ja seega ka inimlike vigade vältimine on lihtsalt majanduslikult mõttekas. 2016. aastal vahetasid Eesti, Läti ja Leedu jaekauplused oma tarnijatega üle 30 miljoni e-dokumendi.
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi: võisteldakse tööjõuturul ja IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgus Äripäeva raadio saates.