Rahandusministeeriumi eestvedamisel leppisid e-arvetega tegelevad osapooled kokku edasise koostöö ja tegevuskava e-arvete laiemaks kasutuselevõtmiseks Eestis. Eesmärk on avalikus sektoris minna üle täielikule e-arvete kasutamisele aastal 2018.
Rahandusministeeriumis toimunud kohtumisel arutasid Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liidu, Eesti Raamatupidajate Kogu, Audiitorkogu, Registrite Infosüsteemide Keskuse ja teiste oluliste partnerite esindajad, kuidas soodustada e-arvete kasutusele võtmist riigis – seda nii erasektori suhtluses riigiga kui ka erasektori ettevõtjate omavahelises suhtluses. Edaspidi plaanitakse ühiselt jagada infot, millised on e-arvete kasutamisega kaasnev kasu nii avalikus kui ka erasektoris ning aidata väikeettevõtjatel võimalikult lihtsalt e-arveldusele üle minna.
„Avaliku sektori asutustel on kohustus e-arveid vastu võtta juba selle aasta märtsist, kuid kahjuks suur osa ei ole praeguseks endale võimekust loonud. Meie esimene eesmärk on teavitada asutusi, kes seadust veel ei järgi ning toetada neid e-arvete kasutamisele üleminekul koostöös avaliku ja erasektori esindajatega,“ ütles rahandusministeeriumi asekantsler Raigo Uukkivi.
Aastas saadetakse avaliku sektori asutustele miljon arvet. E-arvetena saadetakse 24 protsenti kõigist arvetest. Keskvalitsuse asutustest on 90 protsenti loonud endale võimekuse võtta vastu e-arveid. Muus avalikus sektoris on see osakaal 40 protsenti. Kohalike omavalitsuste ja nende allasutuste kohta info täpsustub uue aasta algul, kui kõik on jõudnud kohaneda haldusreformist tulenevate muudatustega.
„Masintöödeldav arveldamine on Euroopa tulevik. Eesti on saanud ülemaailmselt tuntust e-riigina. Samas on meil arvete vahetus jäänud kinni pdf-arvetesse. Neid on küll lihtne e-kirja teel vahetada, kuid tegelikkuses ei võimalda need raamatupidajate käsitöö mahtu olulisel määral vähendada,“ ütles Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liidu tegevjuht Jüri Jõema.
Audiitorkogu president Märt-Martin Arengu rääkis kohtumisel, et e-arvete kasutuselevõtt lihtsustaks oluliselt audiitorite tööd. „Väheneks päringute hulk, mida tuleb asutustele esitada, ning arved on kõik süsteemist lihtsalt kättesaadavad, mis tähendab, et ei ole vajalik enam arveid kaustadest otsida,“ ütles Arengu.
Kehtiva raamatupidamise seaduse kohaselt on kõik avaliku sektori asutused kohustatud looma võimekuse võtta tarnijatelt vastu e-arveid alates 2017. aasta 1. märtsist. Eesmärk on muuta e-arvete kasutamine võimalikult mugavaks, soodustades seda, et kõik avalikule sektorile esitatavad arved oleksid e-arve kujul. E-arvete kasutusele võtmine vähendab nii selle esitaja kui ka vastuvõtja kulusid.
Seotud lood
E-arvete operaatorid Telema ja Fitek sõlmisid Lätis rändluslepingu, mis ühendab nende Läti kliendid ühisesse arveldusvõrgustikku. Kui enne said omavahel e-arveid vahetada vaid ettevõtted, kes kasutasid sama operaatorit, siis värske rändluslepe eemaldab selle takistuse. Sarnane koostöö toimib Telema ja Fiteki vahel Eestis juba ligi neli aastat.
Omniva ühendas jõud e-maksete platvormiga Bill.me, et parendada arvehaldustooteid ja pakkuda uudseid lahendusi nii Baltikumi kui ka Euroopa klientidele.
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.