Euroopa Hädaabinumbri Assotsiatsioon valis Eesti Häirekeskuse üle-euroopalisel konkursil Euroopa 112 auhinna võitjaks. Häirekeskus võitis Euroopa 112 auhinna ühele hädaabinumbrile 112 ülemineku projekti läbiviimise eest Eestis, suure pühendumuse eest elude päästmisel ja suurema turvalisuse loomisel ühiskonnas.
- Foto: Petros Kremonas (EENA)
Euroopa 112 auhind anti Häirekeskusele üle 6. märtsil Prahas toimunud 112 auhindade esinduslikul tseremoonial. EENA tegevjuht Gary Machado tunnustas Häirekeskust selle saavutuse eest: „Eesti Häirekeskuse valisid Euroopa 112 auhinna võitjaks EENA liikmed ja soovin Häirekeskusele õnne auhinna saamise puhul. Tunnustan Eesti Häirekeskust suurepärase töö eest ühele hädaabinumbrile üleminekul ning edumeelse ja töökindla 112 süsteemi loomisel, mis võimaldab abivajajat aidata kiiremini ja kvaliteetsemalt. See on oluline samm Eestis elavate ja riiki külastavate inimeste jaoks.“
Häirekeskuse peadirektor Janek Laev tänas kogu Häirekeskuse meeskonda, kes on viimased neli aastat kandnud mahukate ümberkorralduste ja arenduste suurt koormust ning koostööpartnereid SMIT-ist, Päästeametist, Politsei- ja Piirivalveametist, Terviseametist, Siseministeeriumist. „Eesti tänane õnnestunud ja hästitoimiv hädaabisüsteem on meie ühiste pingutuste tulemus,“ ütles Janek Laev. „Niisuguse hädaabiteenuse mudeli loomine on ametkondadele keerukas ja ajamahukas, kus tuuakse kõik abi osutavad operatiivteenistused ühte infosüsteemi, arendatakse välja ühised kõrgtehnoloogilised töövahendid ja terviklik süsteemne töökorraldus. Tulemuseks on aga abivajaja jaoks efektiivne teenus, kus inimene saab ühelt numbrilt kiiremini ja kvaliteetsemalt abi üle Eesti. Kuid siin on ees üha uued ja paremast turvalisusest lähtuvad arendusvajadused politsei, kiirabi ja pääste kiirema abi korraldamiseks,“ märkis Janek Laev.
Auhinna saajate väljaselgitamine toimus Euroopa 112 auhindade konkursil kahes etapis. Esmalt hindas sõltumatu ekspertkomisjon erinevate kategooriate auhindadele kandideerinud projekte ja ettepanekuid, mis saabusid kõikjalt Euroopast. Hädaabiteenistuse ekspertidest koosnev komisjon valis igas kategoorias kaks või kolm nominenti ja EENA liikmete hulgas toimunud küsitlus selgitas välja võitjad igas kategoorias. Eesti ühele hädaabinumbrile 112 ülemineku projekt valiti võitjaks silmapaistva muudatuse juhtimise kategoorias. Teistes kategooriatesauhinnatiprojekte, organisatsioone ja üksikisikuid Tšehhi Vabariigist, Ühendkuningriigist, Belgiast, Gruusiast, Hispaaniast ja Portugalist. Lisaks andis EENA sel aastal välja ka eriauhinna „kogukondlikule turule“ Airbnb panuse eest info levitamisel hädaabinumbrist 112 ja Maltal tegutsevale mittetulundusühingule, kes on aidanud otsingu- ja päästetöödega päästa inimeste elu Vahemerel.
Ühele hädaabinumbrile 112 üleminek toimus Eestis 11. veebruaril, Euroopa 112 päeval 2015. Alates sellest ajast saab ühelt numbrilt 112 kutsuda nii kiirabi ja päästjaid kui ka politseid. Üleminek ühele hädaabinumbrile on Eesti siseturvalisuse valdkonnas viimase aja üks suuremaid arenguhüppeid, milleks viidi alates 2010. aastast nelja aasta jooksul läbi rohkem kui 80 erinevat arendust ja projekti. 2012. aasta jaanuarist loodi ühe hädaabinumbri 112 teenindamiseks iseseisev üleriigiline päästeasutus Häirekeskus Siseministeeriumi valitsemisalas, mille ülesandeks anti ka politsei hädaabinumbri 110 teenindamine. Hädaabikõnede vastuvõtmine ja abi väljasaatmine koondati varasema kaheksa koha asemel vaid nelja - ehitati uued hooned ja loodi nüüdisaegsed kõrgtehnoloogilised töökeskkonnad Häirekeskuse neljas piirkondlikus keskuses. Kokkuvõttes: abivajajal on ühel numbril abi kutsuda lihtsam, kõnele vastatakse kiiremini, abivajaja asukoha väljaselgitamine on täpsem, väljasõidukorralduse andmine ja infovahetus operatiivteenistustega kiirem, abi jõuab rutem kohale, appisõitvaid ressursse kasutatakse otstarbekamalt. Kõik see tähendab rohkem päästetud inimelusid ja vähem kahju varale ning elanikkonna suuremat turvalisust.
Euroopa Hädaabinumbri Assotsiatsioon (European Emergency Number Association, EENA) on Brüsselis töötav mittetulundusühing, mille eesmärk on edendada Euroopa ühtse hädaabinumbri 112 teenuse kvaliteeti elanikkonna vajadustest lähtuvalt kõigis liikmesriikides. EENA on koostööorganisatsioon hädaabiteenistuste, ametiasutuste, otsuse tegijate, teadlaste, ühenduste ja tehnoloogiaettevõtete vahel, mis aitab kaasa ka suurõnnetuste või nende ohu korral käivituva tõhusa süsteemi loomisele elanikkonna teavitamiseks. EENA liikmete hulgas on rohkem kui 1200 hädaabiteenistuste esindajat 80-st erinevast riigist üle maailma, 75 tehnoloogiaettevõtet, 15 rahvusvahelist ühendust/organisatsiooni, rohkem kui 200 Euroopa Parlamendi saadikut ja üle 90 teadlase. EENA loodi 1999. aastal.
Häirekeskus on iseseisev päästeasutus SiM haldusalas, kus võetakse vastu kõik hädaabikõned Eestis kehtival ühel hädaabinumbril 112 ning saadetakse välja kiirabi, päästjad ja politsei. Häirekeskuse töösaalides töötavad koos Häirekeskuse päästekorraldajad, kes selgitavad kõne põhjal abivajaduse, õnnetuse asukoha ja saadavad välja kiirabi ja päästjad ning politseikorrapidajad, kes saadavad sündmuskohale politseipatrullid. Eestis on üks üleriigiline Häirekeskus nelja piirkondliku keskusega: Häirekeskuse Põhja keskus Tallinnas, Lõuna keskus Tartus, Ida keskus Jõhvis ning Lääne keskus Pärnus.
Seotud lood
Häirekeskuse eestvõttel võeti esimesena maailmas kasutusele uus ja täpsem positsioneerimise lahendus. Android operatsioonisüsteemiga nutitelefonilt hädaabinumbrile 112 helistades saavad päästekorraldajad abivajaja asukoha senisest kiiremini ja täpsemalt määrata. Häirekeskus saab helistaja asukoha enamikel juhtudel kuni 50-meetrise raadiusega. Uus lahendus kasutab tehnoloogiaettevõtte Google ja telefonitootja Sony pakutavaid positsioneerimislahendusi. Arendustööd Häirekeskuse infosüsteemides helistaja asukoha digikaardil kuvamiseks tegi SMIT.
24. augustil tutvustas Häirekeskuse paar kuud tagasi avatud täpsema positsioneerimise lahendust, mille rakendamiseks tehti koostööd tehnoloogiaettevõttega Google, mobiiltelefonide tootjaga Sony Mobile Communications, Siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskusega (SMIT), Eesti sideettevõtetega Telia, Elisa ja Tele2, tehnoloogiaettevõttega Reach-U ning Euroopa Hädaabinumbri Assotsiatsiooniga (EENA). Lahendust ja koostööd kommenteerid sideettevõtted.
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.