Jätkuvalt põhjustab e-kaubandus tarbijatele probleeme, selgub täna Brüsselis avaldatavast uuringust, millega kaardistati ning analüüsiti internetiostudega seotud tarbijakaebusi üle Euroopa.
Euroopa tarbijakaitsekeskuste võrgustiku European Consumer Centres’ Network (ECC-NET)* läbiviidud uuringust selgub, et üle Euroopa laekus nii 2010. aastal kui 2011. aastal piiriüleseid e-oste puudutavaid kaebusi üle 30 000.
Peamiseks probleemiks on, et makstud ning tellitud kaubad ei jõua tarbijani, tellitud kaubad on puuduliku kvaliteediga või ei vasta kättesaadud tooted tellitule. Ka Eesti tarbijate poolt esitatud piiriüleste kaebuste hulgas on enim probleeme just internetikaubandusega. 2012. aastal on Eesti tarbijatelt laekunud 150 kirjalikku abipalvet seoses teise riigi e-kauplejalt sooritatud ostudega.
Tarbijakaebusi analüüsides jääb silma asjaolu, et e-kaubandusega tegelevad ettevõtted ei täida alati seadusest tulenevaid kohustusi, mis vastaval tegevusalal kehtivad. Näiteks ei ole alati tagatud tarbija õigus tellitud kaubast teatud aja jooksul loobuda ning saada makstud raha tagasi. Uuringu andmetel põhjustab vaidlusi ning tarbijates pettumust kauplejate soovimatus müüa kaupu teatud Euroopa Liidu riikidesse, samuti liba e-kaubamajad ning võltsitud toodete müük.
Samas saab tõdeda, et hoolimata antud sektoris varitsevatest ohtudest ning esinevatest probleemidest, kasvab e-ostude populaarsus tarbijate seas pidevalt. Täna avaldatud uuring sisaldab muu hulgas näpunäiteid nii e-kauplejatele kui ka tarbijatele, neist peamised on:
- tee alati kindlaks kellega sa tehingu sõlmid;
- jälgi, et kasutad turvalisi makseviise;- oska ära tunda pettust ning libapakkumisi;- teadvusta endale seadusjärgseid õigusi ja kohustusi enne tehingut sõlmimist
Uuringu inglisekeelse verisooniga saab tutvuta järgneva lingi vahendusel -http://www.consumer.ee/public/E-commerce_Report_2012.pdf.
Seotud lood
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.