Aga et jutt ei jääks liiga ümmarguseks, teen oma mõtted n-ö puust ja punaseks. Ainuke õige viis, kuidas ideaalis nii tähtsaid ja mahukaid projekte nagu SKAIS2 (igakuiselt seotud rohkem kui poole miljoni inimese heaoluga) teostatakse, on jagada projekt etappideks ehk väiksemateks osadeks.
Täpselt seda teeme ka digitooteagentuuris Thorgate, kus lõplik toode on küll infosüsteem, kuid me oleme võtnud aluseks levinud tootearenduse protsessi, mis annab mõistliku raami ja on osapooltele arusaadav. Klient pöördub meie poole idee ja ärianalüüsiga ning meie teeme digitootearenduse - analüüsi, disaini ja arenduse. Täpsed mahuhinnangud järgmisele etapile on võimalik anda pärast iga etapi lõppu. Samas käivad tööd tsükliliselt - näiteks disaini etapist on võimalik minna tagasi analüüsi ja arendusest disaini etappi.
Veel täpsemaks minnes aitab tulemuslikkuse saavutada võimalikult väikeste funktsionaalsuste ja võimalikult väikeste sammude kaupa eesmärgi poole liikumine, kogudes teel olles pidevalt tagasisidet, et loodava lahenduse käigus vajadusel suunda muuta, riske maandada ja kahjusid kontrolli all hoida.
Toote disainimisel on võimalik kogu loodava lahenduse arhitektuur ja äriprotsessi osised lahti võtta ja üles leida võimalused süsteemi efektiivistamiseks, seda siis automatiseerimise ja erinevate integratsioonide kaudu. Lihtsustatult on nutikas kasutada vähem tööjõu ja rohkem e-riigi poolt pakutavaid võimalusi panna arvutid rutiinseid ülesandeid täitma. Nii jääb inimestele vaba aeg, mida on võimalik kasutada sisuliste teemadega tegelemiseks. Eesmärk ei ole muuta tööprotsessi täitjaid infosüsteemi vangideks vaid anda neile vajalikul hetkel piisavalt informatsiooni õigete otsuste tegemiseks.
Riiklike lahenduste puhul võib vaja olla lahenduse loomise käigus muuta või täiendada seadust või hakkab kehtima uus seadus, mille nõuded on vaja samuti äriprotsessi modelleerida.
Lahenduse arhitektuuri loomisel saab tehnilise disaini ehitada väikeste teenuste kogumitele, mida üksikuna on lihtne muuta ja mis suhtleb teiste osistega standardsete masinliideste (API) kaudu. Selline lahendus teeb omakorda edasise haldamise kulu väiksemaks ja lihtsamaks. Kui mõni komponent ei rahulda enam kasvanud süsteemi vajadusi, siis on võimalik lasta sobival partneril see täiendada või asendada.
Aga meeles tuleb pidada, et IT ja tehnoloogia on eelkõige vahend sisuliste (äriliste) eesmärkide saavutamiseks ning ei ole eesmärk omaette. Kuniks see nii pole, on tehnoloogia alati süüdi, kahjuks.
Kokkuvõtteks, suurte projektide edukuse aluseks on: