Cybernetica on Eestis eelkõige tuntud kui üks e-riigi tehnoloogilist arengut tüüriv ettevõte, olles näiteks loonud X-tee turvalise andmevahetuskihi, Smart-ID teenuse aluseks oleva digitaalse identiteedi tehnoloogia ja maailmas unikaalse internetihääletuse lahenduse.
Turvaliste, uuenduslike ja tihti ka tugeva teadusliku komponendiga süsteemide ja e-teenuste loomine on Cybernetica peaaegu 25-aastase kogemuse alustala. Kuidas aga näeb täpsemalt välja süsteemide aren- damine, mis peavad vigadeta töötama 24-tundi ööpäevas, vastu seisma võimalikele rünnetele ega tohi kindlasti ajale jalgu jääda?
Kõigile kodanikele vajalikud teenused
Maksu- ja Tolliameti teenused ei ole tõenäoliselt midagi sellist, mille peale tavakodanik igapäevaselt mõtleks. Küll aga on äärmiselt oluline, et kui tekib vajadus neid kasutada, siis oleksid need teenused mugavalt digitaalselt kättesaadavad ning turvalised. Kriitilise tähtsusega teenuste toimimise tagamine vajab suutlikku partnerit ning MTA on kindlasti ka nõudlik klient – Cybernetica jaoks on MTA üks pikemaajalisemaid kliente Eesti avalikust sektorist, süsteemide arenduses on algusest peale kaasa löödud, nii nõustaja, visionääri kui analüüsi, arenduse ja testimise läbiviijana. Arendusmeeskonna hinnangul on koostöö MTAga hea ning konstruktiivne - tegemist on kliendiga, kes tunneb oma äri põhjalikult.
„Tolli infosüsteemid mõjutavad paljude inimeste igapäevaelu. Võiks öelda, et iga teine inimene puutub kokku mõne tolliga seotud teenusega, olgu selleks kasvõi väljaspoolt Euroopa Liitu saabunud postipaki deklareerimine. On oluline, et tollideklaratsioonide töötlemise infosüsteemid oleks kasutajate jaoks võimalikult funktsionaalsed ja lihtsad,” selgitab väljakutset Cybernetica IT ja arendusjuht Arne Ansper.
Vastutusrikkad väljakutsed arendusmeeskonnale
Kuigi teema on keerukas, siis tegelikult ei pea arendajad olema lõpuni kursis tolli ja maksunduse eripäradega. "Me ei eelda varasemaid teadmisi MTA tegevusalast, vaid oleme valmis ise uusi inimesi selle valdkonna meeskondadesse sisse tooma ning välja õpetama. Teeme neid teenuseid kõikide kodanike hüvanguks, kuid sellest ei pea laskma end hirmutada - väljakutse on selles, kui paindlikud on meie loodavad tehnoloogilised lahendused,” selgitab Raul Mürk, infoturbesüsteemide osakonna juhataja.
Lisaks sellele, et tegemist on teenustega, mille turvalisus ja kättesaadavus kodanikele peab olema tagatud, on küsimus ka selles, mis saab näiteks siis, kui riik võtab vastu mõne tolli või maksundust puudutava seadusemuudatuse. Loodud süsteemid peavad olema võimalikult paindliku arhitektuuriga, et vajadusel saaks muudatusi teha ilma suuremate tarkvaraarendustöödeta.
Cybernetica infoturbesüsteemide osakonna analüütik Kelly Toomast kaitses oma magistritöö paindlike süsteemide arendamisest just MTA ja Cybernetica koostöö näitel. "Hea süsteemiarhitektuur aitab tagada, et teenused oleksid jätkusuutlikud ja efektiivselt hallatavad ka ettenägematute muudatuste korral. Ka IT-süsteemid peavad ajaga kaasas käima, kuid selleks on mõistlik ette planeerida, kuidas kaasajastamist saab teha võimalikult kuluefektiivselt,” räägib Toomast.
Cyberneticas on ta olnud juba peaegu kolm aastat. "Toll on tegelikult tavaline arendusprojekt, lihtsalt suur. Pakume kliendile arendusteenust, kuid see ei tähenda tingimata seda, et 2-3 aastat tegeledki ainult ühe süsteemiga. Väga hea tunne on ka see väljakutse, et saad oma tööga paremaks teha midagi, mis tegelikult puudutab otseselt väga paljusid inimesi,” tunneb Toomast väljakutsetest rahulolu.
Paindlikud tingimused ja meeskonnavaim
Kriitilise tähtsusega teenuseid saab luua ka distantsilt. Analüütik Kelly Toomast räägib, kuidas ta on osalenud kahe suure süsteemi tootesse jõudmises: "Pool aastat sellest ajast töötasin tegelikult Portugalist seoses oma õpingutega,” räägib ta tööandja vastutulelikkusest.
Cybernetica personalijuht Kerli Reimann innustab huvilisi Cyberneticaga liituma: "Meil on hetkel mitmeid uusi ja huvitavaid rolle, sealhulgas ka MTA arendustega tegelevas projektimeeskonnas, kuhu otsime inimesi. Meie meeskondadesse sobivad hästi inimesed, kes on nutikad, põhjalikud ja pühendunud. Kasuks tuleb avatud olek, julgus arvamust avaldada ja küsimusi küsida.” Reimann nendib, et eks iga organisatsioon arvab, et just neil on parim meeskond maailmas: "Nii arvame ka meie! Meie inimesed on väga sõbralikud, edasipüüdlikud ning meeskondade dünaamika on alati ühtehoidev. Tuge saab nii meeskonnalt kui juhtidelt, alati võib ka küsimuste korral otse kasvõi arendusjuhi poole pöörduda.”
Infoturbesüsteemide osakonna juhataja Raul Mürgi sõnul on vaatamata mastaapsusele MTA aren- dustesse küllaltki lihtne sisse elada. "Meil on sisseelamise soodustamiseks palju juhendmaterjale ning inimesed, kes toetavad temaatikaga esimest korda kokku puutuvaid kolleege. Raamid meie tööle seab tolliseadustik, meie ülesanne on nendes raamides teha parimat tööd, et saaksime oma tiimides ja koos MTAga vääriliselt tähistada nii suuri kui väikseid võite,” ütleb Mürk.
Seotud lood
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.