Zone’i spetsialistide hinnangul on teenust võimalik tituleerida pilveteenuseks, kui selle iseloom vastab viiele põhipunktile:
1. teenust osutatakse andmesidevõrgu vahendusel, enamasti on selleks võrguks internet;
2. teenuse kasutamine on võimalik just siis, kui kasutaja seda vajab, tarviduse tekkimisel peaks saama teenuse kohe kasutusele võtta ja vajaduse kadumisel sellest uuesti loobuda;3. kasutaja saab teenust hallata ilma teenusepakkuja vahelesegamiseta ehk teenus töötab nii, et kasutajal säilib autonoomsus;4. teenuse pakutavad ressursid on elastsed – vajadusel saab kasutaja ressursse kasvatada või neist loobuda;5. teenuse hind peegeldab selle ressursside reaalset kasutust või kasutusvõimalust.Pilveteenuse kolm põhikategooriat
„Laiemalt jaotatakse pilveteenuseid kolme peamisse kategooriasse – tarkvara teenusena, virtuaalne infrastruktuur teenusena ja tarkvaraplatvorm teenusena,“ loetleb Jürgens. Tarkvarateenus ehk “software as a service” (SaaS) on kõige tarbijalähedasem kategooria, sest annab kõige otsesema vastuse tekkinud vajadusele. Näiteks, kui inimene esitab endale või otsingumootorile küsimuse, kust leida kliendihaldus- või raamatupidamistarkvara, siis on just tarkvarateenusepakkuja need, kelle juures vastus saab kohese lahenduse. Jah, ka virtuaalse infrastruktuuri teenus ehk “infrastructure as a Service” (IaaS) annab võimaluse raamatupidamislahenduse ehitamiseks, kuid selleks vajalik ekspertiisi ja tarkvara ei tuleks siis enam pilvest, vaid kasutajalt.
Platvormiteenus ehk “platform as a service” (PaaS) annab kasutaja käsutusse lisaks infrastruktuurile küll midagi enamat, näiteks virtuaalmasina koos andmebaasimootori, programmeerimiskeele käitusmootori või muu vahendiga, kuid osa tööst tuleb kasutajal endal ära teha.
Infrastrukturi- ja platvormiteenuse eeliseks on aga vabadus kujundada teenust just oma vajaduste järgi ning sõltumatus teenusepakkuja valikutest, sest oma tarkvara võib suvalisel hetkel ümber kolida teise pakkuja juurde. Tarkvarateenuse puhul ei pruugi viimane olla nii lihtne.Just seetõttu ongi täna pilveteenustest kõige populaarsemad tarkvarateenused, kelle hulka võib klassifitseerida ka sellised lõppkasutajate lemmikud nagu Facebooki ja Twitteri.
Zone on keskendunud infrastruktuuri ja tarkvaraplatvormi arendamisele. ”Tarkvarateenuste arendamine ei ole täna meie peamine fookus, näeme hoopis potentsiaali tarkvaraarendajatest partnerite kaasamisel ühiste terviklahenduste loomisesse. Nii kasutame oma klientidele SaaS teenuste pakkumisel meelsasti koostööpartnerite abi,“ räägib Jürgens. „Paljudes Eesti pilveteenustes meil oma roll olemas, aga ega lõpptarbija pruugi teadagi, et oleme tegelikult seal teenuste pinus kõige alumisena nö maja püsti hoidmas!“
Pilveteenuseid ei tasu karta, aga peab teadma ohtusid