• 26.02.18, 18:34
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

1 KÜSIMUS: vastavad Hegle Sarapuu, Linnar Viik ja Andres Kütt

1 küsimus on ITuudised.ee uus rubriik, milles esitame ühe päevakajalise küsimuse IKT valdkonna arvamusliidritele.
President Kersti Kaljulaid
  • President Kersti Kaljulaid Foto: Raigo Pajula (Vabariigi Presidendi Kantselei)
Vabariigi President ütles Vabariigi aastapäeva kontserdil ja vastuvõtul Eesti Rahva Muuseumis peetud kõnes, et e-riigi kasutajaliidesed – mis kodaniku jaoks ju ongi see riigi nägu, mis tema poole pööratud – on tihti lubamatult vanamoodsad, ebaloogilised, pikatoimelised.
"E-riigi süda tuksub veel kaunis kenasti, aga kasutajale nähtav kohmakus ennustab, et suurema tähelepanuta e-riigi arendamisele hääbub ükskord ka selle tuum," ütles president Kersti Kaljulaid. 
Küsimus: Mis arvate presidendi kriitilisest tähelepanekust e-riigi lahenduste kohta?
Vastavad  Trinidad Wiseman üks kaasasutajatest ja kahes ülikoolis töötav õppejõud Hegle Sarapuu, E-riigi Akadeemia programmijuht ja EIT Digital nõukogu liige Linnar Viik ning endine Eesti Vabariigi IT-arhitekt, õppejõud ja konsultant Andres Kütt.
Hegle Sarapuu
Presidendi poolt kõnes välja toodud kasutajaliideste vanamoodsus, ebaloogilisus ja pikatoimelisus on vägagi asjakohane. Võib-olla on ehk siingi asjakohane mainida, et olukord on iga päevaga veidi parem ja praegugi on töös mitmeid projekte, kus soovitakse teisiti teha.
Eks peamised probleemid tulenevad asjaolust, et lahendusi praktiliselt ei hinnata kasutatavuse seisukohast - asutustel endal ei ole tihti arusaama oma e-lahenduste kasutajasõbralikkuse määrast. Hetkeolukorra tajumine ja vigadest õppimine on aga paremini tegemise alus.
Tihti on probleem selles, et kasutajaid ei kaasata ülesandepüstituse loomisesse ja ei testita nendega väljatöötamisel olevaid lahendusi. Teisisõnu, selgus e-lahenduse sobivusest tekib alles siis, kui kogu projekt toodangusse jõuab - ehk siis kui kasutaja peaks seda juba eesmärgipäraselt kasutama ning arenduseelarve juba ära kulutatud). Seega suur osa kasutajaliidestest on ametniku visioon kasutaja elust.
Veel üks oluline põhjus on selles, et tegeletakse vähe tervikteenuse endaga - isegi kui kasutajaliides on mõistlik, võib tekkida probleem selle sobivusega teenusesse.
Murekohana sooviks ka välja tuua tänaste lahenduste vastavuse juurdepääsetavuse nõuetele, õnneks on siin lähiajal olulisi muudatusi oodata.
Linnar Viik (lennukis teel Muscati)
Õigustatud tähelepanekud.
Andres Kütt
Presidendil on õigus. Meie teenuste kasutusmugavus on kümnenditagune ning efektiivistamise hoos oleme ära efektiivistanud lisaks teenuse pakkujatele ka teenuste disainerid. Presidendi kõnes öeldu ja minu mõni aeg tagasi Postimehes kirjutatu on sama mündi kaks külge: me ei taha it-lahenduste ülevalpidamisele kulutada ja seetõttu kipuvad nad aeguma ning meil ei ole võimekust hoida neid kasutaja jaoks mugavatena. Maja ehitada on üks asi aga kodu luua teine. Andes insenerile raha, saab esimese neist kergesti kätte. Teine aga nõuab pidevat hoolt mitte-tehniliste inimeste poolt. Ja sellega on meil probleemid.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 06.12.24, 13:34
Tehnoloogia, protsessid. Kui tugev on sinu ettevõte kui “maja”?
Kujuta ette, et sinu ettevõte on nagu maja, mis peab vastu vihmale, tormile ja ajahambale. Selle tugevus sõltub vundamendist, kandvatest seintest ja katusest. Kui mõni neist pole paigas, võib maja muutuda ebastabiilseks.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi ITuudised esilehele