• 12.02.14, 11:04
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pidu paindliku tööturu nimel

Lühiajalisi tööotsi vahendav idufirma GoWorkaBit valiti eelmisel nädalal Londonis toimunud startup-ettevõtete konkursil Seedcamp kaheksa parima hulka. Äripäev vestles ettevõtte tiimijuhi Gerli Veermäega.
Võitjate hulka kuulumine tähendab idufirmade jaoks Seedcampi poolset investeeringut ja võimalust oma ideed USA investoritele tutvustada. Seedcampil on Eesti idufirmadest varem väljavalituks osutunud TransferWise, GrabCad, Erply ja GateMe. GoWorkaBit valiti ka Ajujahi poolfinalistide hulka.
Kuidas GoWorkaBiti (GWB) idee tekkis ja kuidas pandi kokku meeskond? hackathonil (tarkvara arendamiseks korraldatav üritus või laager - toim.). Kei, kes on seitse aastat töötanud Manpoweris, tutvustas ideed ehitada veebiplatvorm, mis ühendaks ühelt poolt ettevõtted, kes vajavad aeg-ajalt lühikeseks perioodiks (mõned tunnid kuni nädalad) töötajaid ja teiselt poolt inimesed, kes tahaksid aeg-ajalt taolisi lühiajalisi töid teha. Ikka selleks, et lisaraha teenida või siis uut töökogemust saada.
GoWorkaBit alustas eelmise aasta oktoobri keskpaigas naistele suunatud Garage48
Garage48’le tulnud osalejad kuulasid ära umbes 20 ideed ja jagunesid erinevatesse tiimidesse. Gerli, Ethel, Margus, Ilja ja Ingrid pidasid GoWorkaBiti laadset neti-turuplatsi huvitavaks ja oluliseks mõtteks ning otsustasid Keid aidata idee elluviimisel. 48 tundi hiljem oli rakenduse esimene versioon üleval, esimesed 100 kasutajat leitud ja ka esimeste potentsiaalsete klientidega räägitud.
Mida uut GWB meeskond õppis ideed realiseerides ja kuidas teie koostöö välja näeb?Kuna pool meie tiimist asub Tallinnas ja teine pool Tartus, siis esimene väljakutse oli töö organiseerimine. Peab ütlema, et selle probleemi lahendamine sujus üllatavalt hästi ja leidis kiirelt hea lahenduse - Skype. Kogu tiim on 24/7 ühenduses, igal õhtul räägime üle, mida keegi sel päeval tegi ja mis järgmisel päeval plaanis. Korra nädalas toimuvad ka pikemad (ligi paaritunnised) tootearendusega seotud koosolekud.
Lisaks meeldis meile väga Garage48 formaat, mistõttu teeme korra kuus oma tiimiga kahepäevaseid hackathone, mis - kui järele mõelda - toimivad väga hästi ka motivatsiooniüritustena.
Kõrvaltvaataja jaoks tundub idufirmadega seonduv sageli nagu suur pidu. Kas kõik on tegelkult ka nii tore?
Meie jaoks ongi see nagu üks suur pidu. Või vähemalt tahame me sellesse nii suhtuda. Kuna rahaga on alustaval ettevõttel alati kitsas ja keegi meist veel palka ei saa, siis tuleb leida muud motivaatorid, kuidas energiat üleval hoida.
Me kõik usume GoWorkaBiti ideesse ja selle tulevasse edusse ning oleme nõus selle nimel väga kõvasti tööd tegema. Rahaga on iseenesest väga lihtne - tuleb lihtsalt teha toode või teenus, mille tarbimise eest on (paljud) inimesed nõus (palju) maksma. See oli esimene asi, millele me kinnitust otsisime ja esialgne kinnitus Eesti turult on meil olemas. Nüüd tuleb hakata vaikselt väljapoole vaatama.
Paljud startupid ootavad sellega, et toode nö laivi panna ja reaalseid kliente otsima hakata. See ei pruugi olla hea viis tegutsemiseks, kuna ilma klientide tagasisideta äri ehitamisel võib väga paljude asjadega puusse panna. Veel olulisem tagasisidest on see, et keegi ka reaalselt toote või teenuse eest maksab. See on juba väga hea kinnitus sellele, et sinu idee lahendust ongi päriselt kellelegi tarvis.
Kuidas teie teenus seni vastu on võetud? Kas partnerid on alguses umbusklikud?
GoWorkaBit pakub üsna uudset lahendust töötajate paindlikuks värbamiseks, millega paljud ettevõted varasemalt kokku pole puutunud. Seega oleme pidanud umbusklikele ettevõtetele seletama küll, et "jah, see on päriselt võimalik." Sisestad lihtsa tööpakkumise ja kõigest mõne tunni pärast on sobivad inimesed olemas, kes tahaksid lühikeseks ajaks tööle tulla.Kuna siiamaani on seda kõike tehtud telefoni teel, kulutades selleks terveid päevi, siis on tehnoloogia kasutamine mõne kliendi jaoks veidi hirmutav.Esimese versiooni ehitasime üles eriti paindlikuna. Tööotsijad said ise valida, mis kellast, mis kellani nad tööl tahavad olla, neid ei sunnitud tervet vahetust kohal olema. See tekitas tööandjates palju segadust, sest nad pidid ühe päeva jooksul mitu inimest välja koolitama ning me pidime selle ära muutma. Praegu saab kandideerida töödele päeva kaupa.
Kas GWB ideega seoses tuli ette seda, et keegi tutvusringkonnast ütles, et "ah, sihuke asi on olemas" või "seda pole vaja." Kui palju oli vaja end tõestada?
Eestis väga sellist suhtumist ette pole tulnud, sest Eesti turul GoWorkaBiti sarnast lahendust ei ole. Küll pidime end tõestama SeedCampis, sest seal vaadatakse igale ärile otsa hoopis laiemalt kui Eestis. Seal konkureerisime juba kõikide veebirakendustega, mis töövahendusega tegelevad. Ja neid on palju. Õnneks oleme suutnud leida endale niši, mida maailmas veel väga suures mahus kaetud ei ole.
Kirjelda natukene Seedcampiga seotud meeleolu. Milline on see keskkond (teised tiimid, žürii, üritus ise)?
Seedcamp oli sõnuseletamatult hea kogemus, ääretult intensiivne. Iga päev algas idee tutvustamisega umbes sajale mentorile, kellega pidasime hiljem maha kuus 30minutilist sessiooni, kus nad said meile nõu anda, kuidas kõige targem oma äri arendada oleks. Seal ei olnud hetkekski võimalust aju nö puhkerežiimi saata, koguaeg pidi olema terav kui pliiats ja küsima õigeid küsimusi. Need samad mentorid andsid ka hiljem tagasisidet, kes võiks nende arvates Seedcampi võita.Tänu eelmisele nädalale saime väga täpselt paika oma järgmise nelja kuu plaani, mida peaksime tegema, et maailma vallutama asuda. Nüüd tuleb see ainult ellu viia. Pikemas perspektiivis annab Seedcamp meile väga häid kontakte nii mentorite kui ka võimalike investorite osas, et saaksime uut raha kaasata kui oma sammud välisturgudele suuname.
Kirjelda Ajujahiga seotud meeleolu. Kuidas see programm (esinemised, koolitused) tundub? (äriideed esitlema - toim.), pannud paika oma esialgse ärimudeli ning pidanud põhjendama idee vajalikkust ja realiseeritavust Ajujahi žüriile. Kogu see kogemus on andnud meile tugeva eelise teiste sarnases staadiumis idufirmade ees.
Ajujaht on olnud väga hea hüppelaud ja koolitaja. Usun, et ilma Ajujahita meid nii varajases staadiumis Seedcampi valitud poleks. Oleme õppinud pitchima
Nii Seedcampi kui ka Ajujahi puhul on tiimide energia ja motiveeritus erakordne. Seda väga tihti ei kohta. Ja kui sa oled ühes ruumis koos selliste inimestega, siis ei tundu enam mitte miski võimatu.
Kui palju aega konkreetne projekt ära võtab?
Kolm inimest on GoWorkaBitis tööl põhikohaga. Peab küll ütlema, et 40 tunniga nädalas hästi hakkama ei saa, pigem kipuvad need töönädalad jääma 60 tunni kanti. Ülejäänud panustavad nii, kuidas nad oma põhitöö kõrvalt jõuavad. Koormus erinevate ülesannete näol on neile ka veidi väiksem.Esimestel kuudel proovisime teha mitut tööd korraga, aga tehes mitut asja, ei saa miski hästi tehtud, seega on üsna oluline, et ettevõtte eestvedajad idufirmaga täiskohaga tegeleksid.
Kui palju oli GWB puhul läbimõeldust ja kui palju juhuslikkust, et see idee ilmavalgust nägi?) valdkonnas töötades juba umbes aasta jagu mõelnud sellele, kuidas lahendada tööjõu kiire leidmise probleem. Kui kuulutati välja Garage48 Pärnu, mis oli suunatud just innovatsioonile teenuste valdkonnas, siis otsustas Manpower osaleda sponsorina ja Kei välja pakkuda ka oma idee.
Edu kohta äris öeldakse: “ettevalmistus kohtub võimalusega”. Täpselt nii see meie puhul oligi. Kei oli HR (human resources
Õnnelik juhus oli see, et samal Garage48 üritusel otsustasid osaleda ka Gerli, Margus, Ethel, Ingrid ja Ilja. Kõik tundsid selles idees ära midagi, millega neil tekkis side.
Kellele te seda projekti teete ja kas siin on ka mingi isiklik põhjus?
GWB on vajalik ettevõtetele, kes vahel kiiresti lisatööjõudu vajavad. Esmakordselt tekkis idee just elust enesest, kui ühes suures tootmisettevõttes tekkis vajadus kiiresti leida nö löökrühm lattu, et ootamatult saabunud kaup lahti pakkida ja tootmise jaoks ette valmistada.Meie kõigi soov on muuta seda, kuidas inimesed töötavad. Tekitada juurde võimalusi paindlikult töötamiseks, näiteks tudengitele. HR valdkonnas on aastaid räägitud tööjõulise elanikkonna vähenemisest, GWB on võimalus kaasata tööturule neid inimesi, kes pikaajaliste lepingutega täna osaleda ei saa või ei taha. Seega teeme me GWB-d kaudses mõttes kõigile .
Mis on GWB ja meeskonna plaanid lähituleviku osas?
Meie lähikuude plaan on leida Eestis piisavalt kliente, et pidevalt oleks pakkumisel mitmeid toredaid tööotsi. Kuna osaleme Seedcampi kiirendis, veedame kindlasti natukene aega Londonis, et end koolitada ja Suurbritannia turule laienemist ette valmistada. Osaleme ka Ajujaht 2014 saates ja oleme tänaseks Top 7 seas. Loomulikult plaanime saate võita.
Kas on olemas mõni mentor või isik, keda sooviksite kindlasti tänada. Keegi, kelle nõuannetest on väga palju abi olnud?
Meil on õnneks olnud päris palju mentoreid ja toetajaid. Kõigile neile meie poolt suur, suur tänu! Eraldi tooksime välja Agur Jõgi ja Kristian Vanbergi (kes oli meie esimene Suurbritannia klient ja vaimustus ideest sedavõrd, et on tänaseni mentori rollis).
Mida te tahaksite soovitada neile, kes alles mõtlevad oma idee realiseerimisest?
Esiteks tuleb lihtsalt pihta hakata, pikalt mõtlema jäädes ei juhtu midagi. Teiseks, edu üks väga vajalik eeldus on meeskond, kes suhtub ideesse sama kirglikult kui selle autor. Kolmandaks, kõik vead tuleb kiiresti ära teha ja neist kiiresti õppida. Ja tegelikult kõige olulisem soovitus - nautige iga hetke, sest maailma muuta on väga lahe
KES ON KES?
Täiskohaga töötab GoWokraBiti tiimis kolm inimest.
Gerli Veermäe - Tegeleb igapäevase tiimijuhtimisega.
Kei Karlson - Tegeleb müügivaldkonna juhtimisega.Margus Pala - Vastutab veebirakendus eest ja aitab kaasa äripoole küsimustes.
Oma aega panustavad muude tegemiste kõrvalt veel kolm inimest:
Maido Parv - On loonud GoWorkaBiti visuaalse keele.
Ethel Voites - Vastutab frontend programmeerimise eest.Ingrid Mandli - Tegeleb GoWorkaBiti kasutajatega ja nende õnnelikuna hoidmisega.
Loe veel samal teemal:

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 13.11.24, 07:00
Arvutipargi renditeenusega investeerib ettevõtja oma põhiärisse
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi ITuudised esilehele